De ondernemerslessen van McDonald’s voor jouw yogabedrijf

You are here: Home / Blog / De ondernemerslessen van McDonald’s voor jouw yogabedrijf

De ondernemerslessen van McDonald’s voor jouw yogabedrijf

3 augustus 2020

Vorige week keek ik de film The Founder op Netflix. Deze film gaat over hamburgerrestaurant McDonald’s.
Je vraagt je misschien af wat McDonald’s met yoga heeft te maken. Nou, eigenlijk niets. Toch wil ik je enkele ondernemerslessen leren die zij hebben toegepast. Dus los van hun product of jouw mening van hun concept. Probeer je open te stellen voor de lessen.

Richard “Dick” J. McDonald en Maurice “Mac” J. McDonald openden in 1940 het eerste McDonald’s-restaurant in San Bernardino (Californië).

Dick en Mac gebruikten een geheel andere formule dan alle andere restaurants. In 1954 raakte Ray Kroc, verkoper van milkshake-machines, geïnspireerd door het financiële succes. Hij ziet brood in het idee en stelt aan de broers voor om het concept te franchisen door heel de Verenigde Staten. De broers weigeren, omdat ze het belangrijk vinden dat ze hun kwaliteit kunnen waarborgen. Uiteindelijk lukt het Ray Kroc toch om toestemming van hen te krijgen om McDonald’s te franchisen. McDonald’s groeit snel.

In 1961 kocht Ray het bedrijf van de broers, die hiervoor $2,7 miljoen ontvingen. Hoewel hij McDonald’s in een wereldwijde gigant veranderde, zijn de leidende principes grotendeels onveranderd gebleven ten opzichte van die waarmee de broers McDonald in 1948 waren gestart.
Wel had Ray beloofd dat de broers jaarlijks 1% van de winst zouden krijgen als extra beloning. Dit heeft hij nooit gegeven. Vond ik echt een afknapper van de film en niet eerlijk.

De ondernemerslessen die ik zag waren:
Mindset

In het begin van de film zien we Ray. Hij verkoopt milkshake apparaten maar het wil niet echt lukken. Hij een beetje een depressieve man van middelbare leeftijd. Hij zit alleen in zijn hotelkamer en draait een Langspeel plaat met affirmaties.
De LP “The Power of the Positive” van Dr. Clarence Floyd Nelson. Ook al gaat het slecht met zijn bedrijf en alle andere plannen die hij eerder heeft gehad. Hij blijft volhouden en vertrouwt en gelooft in groei en verbetering. Uiteindelijk heeft zijn leven een succesvolle zakelijke wending gekregen. Het trainen van zijn onderbewustzijn heeft hier zeker bij geholpen.
Hierbij de tekst uit de film:

Opschalen en opschonen

In die tijd moest iedereen wachten als ze hun eten hadden besteld bij de serveerster. Als het kwam was het koud of niet de juiste bestelling. De broers keken wat het meeste verkocht werd en ruim 80% van hun omzet bestond uit de afname van hamburgers, friet en frisdrank. Dus ze schrapten al het andere qua snacks van hun kaart en boden alleen dit aan.

Wees uniek

Ze wilden zo snel mogelijk de klanten bedienen zodat ze het zelf aan het bestelraam konden afhalen.
De mensen moesten hier eerst aan wennen, maar ze hadden in 1948 het Speedee Service System bedacht. Juist omdat ze maar drie producten hadden werden deze snel gemaakt en warm gehouden en als er een bestelling kwam, hoefden ze niet zo lang te wachten en kreeg de klant het direct. Het was met recht fastfood.

Kiezen

Ze maakten een aantal belangrijke keuzes.

  • Ze kozen voor een beperkt aantal producten. Dit maakte hun anders dan andere restaurants langs de weg. Die wilden alles aanbieden. Soep, kippenpoten et cetera.
  • Ze kozen voor een snel systeem en service en waren hierdoor anders dan de anderen. Niet meer te vergelijken met hun concullega’s.
  • Ze richtten zich volledig op gezinnen. Die maakten er een familie-uitje van om hamburgers bij De McDonald’s te eten.

Extra verdienmodel

Naast dat ze de grootste fastfoodketen zijn, zijn ze ook het grootste vastgoedbedrijf op de wereld.
McDonald’s is eigenaar van alle grond waar een restaurant opstaat. Op deze manier verdienen ze geld van de franchisenemer die hun concept uitdraagt én huur van de grond en het pand.
Als de franchisenemer zich niet “gedraagt” wordt de toegang tot de grond en het pand ontzegd. Hierdoor hebben ze invloed op de franchisenemer.

Schakel een expert in

Omdat Dick en Mac zichzelf niet goed hebben geïnformeerd  s Ray zijn gang gegaan. Hij zorgde dat hij de grond kocht waar de restaurants op stonden. Hij was eigenaar van de grond en kon ervoor zorgen dat een restaurant gesloten werd. De broers hadden niet echt een andere keus dan verkopen. Ook hier is het contract niet waterdicht gemaakt want de 1% winst per jaar hebben ze nooit gehad.


Ga mee met de tijd

Aangezien ze op den duur commentaar kregen op het eenzijdige aanbod, zijn er nu ook salades en andere varianten hamburgers en chickenburgers in het assortiment. Als je kijkt naar bol.com weet je misschien nog dat deze in eerste instantie richtte op de verkoop van boeken. Inmiddels verkopen ze alles.

Wat zijn nu de lessen van McDonald’s die je kan inzetten voor jou yogabedrijf?
Mindset

Ik ben er van overtuigd dat een goede mindset zorgt voor een prettig leven en een succesvol bedrijf. Wat voor jou gelijk staat aan succes. Ik zweer dan ook bij een goed ochtendritueel. Niet alleen je eigen yogapractice maar ook affirmaties, lezen, meditatie, visualisatie en journalling. Dit is dan ook de reden dat ik er een klein online programma over heb gemaakt genaamd ‘Receiving The Day’.

Opschalen en opschonen

Wat heel duidelijk naar voren komt in deze film is dat het dus belangrijk is om keuzes te maken. 80% van de omzet was hamburgers, friet en frisdrank. Dit is de reden waarom ze zich hierop zijn gaan specialiseren.

Welk onderdeel in jouw yoga bedrijf geeft jou de meeste omzet? Bekijk goed hoe je dit verder kan uitwerken voor jezelf als yoga ondernemer. Laat hetgeen wat niet goed loopt, waar weinig animo voor is – bijvoorbeeld eenkleine opkomst van een yogales – vallen. Zorg dat wat wel goed loopt extra aandacht krijgt en jouw paradepaardje is.

Wees uniek

Wees uniek in je aanbod, in jouw regio, doe het op jouw manier met jouw energie. Wees jezelf. Want jij bent je bedrijf. Het belangrijkste is dat jij je boodschap helder hebt. Dat je weet op wie je je richt. Wie je doelgroep is. Wat jouw missie is. Je visie. Jouw waarden. Jouw prijs. Dat wat jou uniek maakt. Jouw verhaal. Jouw pijn. Datgene wat jij in de wereld wilt zetten en wat jou uniek maakt.

Kiezen

Als je je op iedereen richt voelt niemand zich aangesproken vandaar dat het belangrijk is om keuzes te maken en ik heb al vaker gezegd ik veel heb geleerd van Jos Burgers. Ik zou echt zijn video’s op YouTube checken hij zegt: “Kies en je wordt gekozen”.
Maar “Kiezen geeft kiespijn” want het is lastig om te kiezen omdat je anderen niet wilt teleurstellen.
Ik heb gekozen om mij te richten of yogadocenten. Dit is wat in mijn etalage staat van “mijn winkel” de Yoga Business Coach. Kan ik dan niet iemand anders helpen?

Natuurlijk wel al de kennis die ik geef aan de yogadocenten die ik begeleid is ook toepasbaar voor coaches, therapeuten, masseurs of andere spirituele ondernemers Het maakt niet uit.
Maak keuzes. Met betrekking tot je doelgroep, je aanbod. Keuzes op wat voor gebied dan ook. Kies! Waarin zou jij keuzes kunnen maken?

Extra verdienmodel

Kijk welk extra verdienmodel jij in kan zetten in je yogabedrijf. Naast je yogalessen, verkoop van yogawinkel, verhuur van je ruimte, uitnodigen van workshopgevers, massages, samenwerking met anderen collega’s of online bedrijven dmv affiliate marketing, online yoga et cetera.

Schakel een expert in

Dit heb ik al eerder beschreven in het artikel “ Ben jij ook een meter verwijderd van jouw goud?”
Ik vind het super fijn om een coach te hebben die mij begeleidt. Die juist al verder is dan waar ik nu sta. Het fijne is, ik hoef het niet alleen te doen. Kijk waar jij hulp bij kan gebruiken en schakel daar hulp voor in.

Ga mee met de tijd

Yoga is niet meer alleen voor geitenwollensokkentypes, al denken sommige leerlingen hier nog steeds zo over. Het is een manier van leven geworden. Algemeen goed. 5 tot 10 jaar geleden keken mensen me raar aan bij verjaardagsfeestjes want was ik wel goed bij mijn hoofd? Yoga en ook nog vegetarisch? Inmiddels zien steeds meer mensen het belang in van de natuur, welzijn voor de dieren en eten mensen vegetarisch waarvan ik het nooit had gedacht. En zelfs de Mc Donald’s heeft vegaburgers.

Steeds meer mensen hebben minder tijd om de deur uit te gaan. Ze bestellen hun kleding, eten, massage afspraken, reizen online. En ja, ook yoga is al jaren online. Het staat nog wel in de kinderschoenen.

Als je over 5 tot 10 jaar realiseert dat je leven en je bedrijf positief is veranderd door te beginnen met online yoga door middel van het maken van jouw online yoga / coach programma? Zou je dit dan doen?
Binnekort ga ik starten met een nieuwe groep ‘Van Yogadocent Naar Online Yogadocent’. Als je nu niet instapt zou je dan spijt krijgen over 5 tot 10 jaar?

Fijne dag!

Namasté,

Hier vind je me op INSTAGRAMYOUTUBELINKEDIN TWITTER, en FACEBOOK.

PS: Wil je werken aan jouw bedrijf (VAN BIJBAAN NAAR BEDRIJF ) of aan je online yogabedrijf ( VAN YOGADOCENT NAAR ONLINE YOGADOCENT )? Of liever samen met collega ondernemers in de BUSINESS SATSANG Mastermind?  Ik help je graag. 🙂

Deel deze pagina, dank je wel!
CONTACT
close slider
Corine van Zoelen

stuur mij een mail (klik):
info@deyogabusinesscoach.nl

of bel me op (klik):
06-51874415

 

1
App me op...
App me of spreek in!