Ga jij wel eens LIVE op Facebook?

You are here: Home / Blog / Ga jij wel eens LIVE op Facebook?

Ga jij wel eens LIVE op Facebook?

14 december 2019

Wat is Facebook Live?
Facebook heeft liever dat je een video rechtstreeks upload ipv dat je een link naar YouTube of Vimeo plaatst. Nog beter vinden ze dat je LIVE een video maakt via Facebook LIVE. Ze zorgen dan dat je een groter bereik hebt zonder dat het je advertentiekosten kost.

Hoe?
Je kunt Live gaan via je telefoon, maar het kan ook via de laptop. Dit is iets meer werk om te installeren.
Ik beperk me nu tot de telefoon.

Waar kun je live gaan?
Je kunt live gaan op:
Je persoonlijke profiel. Als je op je persoonlijke profiel live gaat zorg dan voor een persoonlijk onderwerp. Je mag je persoonlijke profiel niet gebruiken voor zakelijke doeleinden
Je bedrijfspagina; Omdat je niets zakelijks op je privé pagina mag delen heb je een bedrijfspagina nodig.
Een Facebookgroep als de beheerder er toestemming voor heeft gegeven.
Facebook events.

Test
Het is goed om eerst een Facebook Live te testen op privé tijdlijn.
Ga op je telefoon naar Facebook en naar op je persoonlijke profiel. Klik je op het bericht “Wat ben je aan het doen.”
Klik dan op de rode “videocamera”
Hier kun je direct instellen of je “openbaar, alleen voor vrienden of vrienden behalve…, specifieke vrienden of alleen ik “live wilt gaan.
Voor de eerste keer en ivm oefenen kun je beter “alleen ik” aanklikken.
Je kunt nog een tekst invoeren met een verwijzing van wat je wilt gaan vertellen.
Het is belangrijk dat je een goede beschrijving maakt waardoor mensen nieuwsgiering worden en willen kijken. Ze zien in hun tijdlijn voorbij komen dat jij live gaat. Hieronder schrijf ik daar meer over.
Klik dan op “Live gaan”.

Als je nog niet eerder LIVE bent gegaan, vraagt Facebook toegang tot je camera en je microfoon. Dit is alleen de eerste keer.
Het is belangrijk dat je toestemming geeft want anders kunnen je kijkers je niet horen en zien
Als je liever niet met je hoofd in beeld wil komen dan kun je rechts boven in klikken om de camera te draaien.


Druk op de rode videocamera knop ‘”Live gaan”.  Kies een filter wat je wil gebruiken. Druk op de blauwe knop “live video starten”. En je bent LIVE!
Je kunt tijdens de uitzending ook filters aanpassen, iemand in de uitzending halen, vrienden uitnodigen om te kijken etc.
Als je klaar bent klik je op “beëindigen”. De live opname stopt. Je kunt de opname nu plaatsen zodat mensen die je je niet live hebben gezien, je livevideo ook kunnen bekijken. Dit is natuurlijk niet het geval, als je alleen ik of een beperkt aantal vrienden hebt gekozen om voor uit te zenden.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de live video te verwijderen of om de video later te verwijderen op je profiel.

Vergeet niet dat mocht je “alleen ik” hebben gedaan en als je later wel openbaar live gaat of als je een nieuw bericht op je Facebook plaatst, om je privacy settings weer naar openbaar te zetten.

Vooraf ter voorbereiding:
Als je Facebook Live wilt inzetten als marketingtool dan is het goed om wat voor te bereiden voordat je live gaat.
1. Vertel mensen dat je live gaat, bijvoorbeeld over 10 minuutjes of om 11 uur, ga ik live.
Dat kun je natuurlijk op Facebook doen, maar ook in je nieuwsbrief, op Twitter of elk ander kanaal;
2. Zorg voor een rustige plek met weinig achtergrond geluid;
3. Gebruik eventueel een statief;
4. Kijk om je heen. Wat staat er op de achtergrond? ;
5. Zorg dat je batterij vol is. Facebook LIVE kost veel verbruik van je batterij;
6. Zorg voor goede internetverbinding;
7. Als je geen WiFi hebt, dan kan een live uitzending behoorlijk wat data kosten. Zorg dat je genoeg data hebt in je pakket.
8. Houd voor Facebook LIVE je telefoon verticaal of verticaal op een statief.

Omschrijving:
Een goede omschrijving voldoet aan een van onderstaande zaken:
1. Beschrijf waar je het over gaat hebben. Bijvoorbeeld: ik ga je drie tips geven om rust te krijgen in je hoofd;
2. Het is belangrijk dat de kijker weet dat het hem iets oplevert als hij kijkt;
3. Denk vanuit de kijker. Wat wil hij/zij zien, horen, weten. Wat heeft hij/zij nodig?

Tijdens de live uitzending.
De eerste 10 seconden zorg je dat je de aandacht hebt. Vertel wat je gaat vertellen en wat de kijker er aan heeft als hij/zij blijft kijken.
Vertel wie je bent, wat je doet en wees jezelf.
Het is fijn als er interactie is tijdens de uitzending.
Als je ziet dat mensen gaan kijken, heet hen welkom. Als men reageert, noem de naam van die persoon en beantwoord de vraag.
De persoonlijke connectie is zo ontzettend belangrijk.
Als iemand een vraag stelt, herhaal de vraag en geef antwoord.
De kijkers kijken zelf vaak niet naar de reacties, maar jij wel!
Je mag vragen om duimpjes, hartjes of reacties. Vaak weten kijkers niet dat ze kunnen reageren en doen ze het niet, tenzij je het vraagt.
Wat je kunt vragen tijdens de live uitzending is dat de kijkers zich kunnen abonneren op je live uitzendingen, zodat ze de volgende uitzendingen ook zullen zien. Ze kunnen dit alleen doen als ze je pagina leuk hebben gevonden.

Hoe langer je uitzendt, hoe meer bereik en dus meer kijkers je zult krijgen. Zend meer dan vier tot vij5 minuten uit, om Facebook de kans te geven jouw uitzending te tonen aan zoveel mogelijk fans in hun nieuwsoverzicht.
Zorg dus dat je genoeg te vertellen hebt om zeker vijf tot tien minuten uit te zenden. Of misschien wel langer. Hoe langer, hoe beter.
In het begin vind je het misschien prettig om het uit te schrijven, of een lijstje met steekwoorden te maken.
Je kunt maximaal negentig minuten uitzenden.
Hoe vaker je uitzendt, hoe meer bereik je zult krijgen. Dus maak er een goede gewoonte van.

Onderwerpen:
Enkele onderwerpen waar je over kunt vertellen:
Een blik achter de schermen van je bedrijf
Vertel over je dagroutine
Iets persoonlijks. Zo maak je echt connectie.
Een live Q&A sessie doen.
Een vraag beantwoorden die iemand je toegestuurd heeft.
Informatie overbrengen.
Een interview met iemand. Een collega, een yogaleerling, een bekende yogadocent!

Doel?
Wat is je doel met de uitzending? Is er een call to action, een oproep tot actie?
Is het Q&A uitzending? Dan is de actie: een vraag stellen.
Andere Call to actions kunnen zijn:
“Meld je aan voor…”
“Kijk op de website voor meer info”.
Een hele simpele call to action kan zijn: “geef een reactie”.
Bedrijfspagina:
Als je live gaat op je Facebookpagina dan heb je de “Facebook pagina beheer app” nodig. Deze kun je downloaden en installeren.


Log in en ga naar je pagina en klik op “plaatsen”.
Klik op “Live gaan”.

Een live uitzending op je bedrijfspagina is ALTIJD openbaar
Klik op ‘opties voor geolocaties’

Hierdoor kun je je publiek enigszins bepalen.
Je kunt publiek toevoegen of uitsluiten.

Vul de beschrijving in van je live uitzending. Zorg dat je de mensen nieuwsgierig maakt, dat het uitnodigend is en een call to action.

Klik op de blauwe knop “Live gaan” 3,2, 1 en ………
Zorg dat je tijdens de uitzending vertelt over je Call to action
Benoem de namen van je kijkers en heet ze welkom
Beantwoord eventuele vragen.
Na de live uitzending.
1. Ga je controleren of de FB live op je pagina is gepubliceerd;
2. Wellicht reageren mensen later nog op je bericht. Ze waren er dan niet live bij maar kijken naar de opame;
3. Bekijk in je statistieken hoe “populair” je video is;
Ga daarvoor naar publicatietools – videobibliotheek en klik de video aan.
Je ziet dan allerlei statistieken van de betreffende video.
Mocht het zijn dat je video goed bekeken is dan betekent het dat deze in trek was en dus veel kijkers heeft getrokken. Het was dus een goed onderwerp.
Hergebruiken van je video
Je kunt de video downloaden.
Dit kan bij “Publicatietools – Videobibliotheek” en klik daar op “Acties – HD video downloaden”.
Je slaat je video dan op, op je computer.

Dit kan ook door de url in te voeren in deze website: https://www.fbdown.net/
Je kunt de video dan uploaden naar YouTube of naar Vimeo.
Je kunt de video ook insluiten op je website.
Hiervoor hoef je niet eerst je Facebook live te downloaden, ja gaat naar het bericht op je pagina en klik rechts boven in het bericht op het kleine pijltje naar beneden en kies ‘Insluiten’.Je ziet dan een code en die kun je kopiëren en plakken in je website.

Na onderzoek blijkt dat op dit moment nog steeds de meeste mensen Facebook gebruiken.

Instagram is in opkomst.

Bron : http://www.marketingfacts.nl

Als je wat aan de tips hebt gehad dan lees ik het graag in onderstaand commentveld.

Namasté,

Corine van Zoelen
www.deyogabusinesscoach.nl
info@deyogabusinesscoach.nl

PS: VOOR HET HUIDIGE AANBOD VAN BIJBAAN NAAR BEDRIJF KLIK HIER.

VOOR HET HUIDIGE AANBOD VAN YOGADOCENT NAAR ONLINE YOGADOCENT KLIK HIER.

“Van Bijbaan naar Bedrijf in een afzienbare periode? Met de Namasté-methode.”

Hier vind je me op instagram, LinkedIn, Facebook, youtubeen twitter.

Deel deze pagina, dank je wel!
CONTACT
close slider
Corine van Zoelen

stuur mij een mail (klik):
info@deyogabusinesscoach.nl

of bel me op (klik):
06-51874415

 

1
App me op...
App me of spreek in!