Ben je een ochtend- of avondmens?

You are here: Home / Blog / Ben je een ochtend- of avondmens?

Ben je een ochtend- of avondmens?

28 september 2020

Alle succesvolle mensen hebben een ochtendritueel en staan vroeg op.
Oprah, TONY ROBBINS, Richard Brandson, Michelle Obama, Warren Buffett en nog vele anderen.
Sommige mensen zeggen dat ze een avondmens of een ochtendmens zijn maar het schijnt dat dit niet klopt. Vanuit de Do-In heb ik geleerd dat iedereen een ochtendmens is. Als jij ervaart dat je een avondmens bent dan ben je uit balans.

Om te zorgen dat je er wel goed uit kunt in de ochtend is als je weet hoeveel slaap je nodig hebt en dan terug telt. Dus als je 7 uur slaap nodig hebt en je wil er graag om 6 uur in de ochtend uit dan ga je uiterlijk om 23 uur naar bed. Zorg dat je een ritme hebt en iedere avond rond hetzelfde tijdstip naar bed gaat.
Als kind ging je ook altijd rond hetzelfde tijdstip naar bed, omdat je ouder voor jou een tijd hadden bepaald. En je lichaam houdt van routine. De kans is groot dat je er vroeger altijd op tijd en vrolijk uitging. Als je plezier had in school tenminste.?  Er zijn namelijk diverse studies die suggereren dat als je als kind geen normale bedtijd hebt je leervermogen vermindert. Als kinderen op een vaste tijd naar bed gaan, zijn ze de volgende dag prettiger in de omgang. Voor volwassenen zorgt een regelmatige bedtijd dat je leervermogen verbetert en je hebt een beter sociaal gedrag. Daarom is een vaste bedtijd en terugtellen wanneer je naar bed gaat heel goed om te doen.
Want iedereen weet wanneer hij/zij iedere dag moeten opstaan. Je weet dat je zeven tot acht uur slaap nodig hebt , maar waarom gaan mensen dan iedere keer op een ander tijdstip naar bed?
Mensen met goede slaapgewoonten weten eigenlijk altijd precies wanneer ze iedere avond naar bed gaan. Als je dus weet hoe laat je moet opstaan , hoeveel uren slaap je nodig hebt dan tel je achteruit en dat is alles wat je hoeft te weten. Het voordeel van iedere avond op dezelfde tijd naar bed gaan is dat je op dezelfde tijd opstaat en op den duur geen wekker meer nodig hebt. Je innerlijke klok wekt je dan.

Het is prettig dat,als je een partner hebt, dat jullie beide op hetzelfde moment naar bed gaan. Samen naar de sportschool gaan stimuleert ook en heb je een soort stok achter de deur. Dit kun je ook afspreken met je partner, omdat je vaak in de avond geen “zin “ hebt om te gaan slapen en op deze manier help je elkaar hierbij. De afspraak is 10 uur naar boven, net als dat de afspraak is samen naar de sportschool..
Als kind ging je altijd nog even buiten spelen, nog onder de douche om alles van je af te spoelen, je werd voorgelezen, en had even tijd voor elkaar, Relaxen voordat je naar bed ging. Even je hoofd leeg maken. Dit veranderd ook vaak als je ouder wordt. Tot laat bezig met je studie of je werk. Deadlines die gehaald moeten worden, nog even je telefoon checken etc. Kijk of je je telefoon uit kunt zetten maximaal 1-2 uur voor het slapen gaan. Het liefst ook op een vast tijdstip.
Het zijn allemaal voor de hand liggende tips maar het blijft heel moeilijk voor vele mensen. Ook voor mezelf ?
Daarom is het goed om ook een avondroutine te hebben, door bijvoorbeeld een wekkertje te zetten waarin staat, “nu naar boven, nog even lekker wat lezen en dan slapen.”
Want zonder op tijd naar bed gaan, is het lastig om op tijd op te staan en een ochtendritueel te hebben.

Meer over een ochtendritueel leer ik je in de “Receiving the day”.  Doe je mee?

Fijne dag!

Deel deze pagina, dank je wel!
CONTACT
close slider
Corine van Zoelen

stuur mij een mail (klik):
info@deyogabusinesscoach.nl

of bel me op (klik):
06-51874415

 

1
App me op...
App me of spreek in!